Patient Journey App

Nieuw bij de afdeling longziekten: Patient Journey App bij COPD

De poli longziekten heeft de Patient Journey App (PJA) voor COPD-patiënten in gebruik genomen. De eerste patiënten voor wie deze app geschikt is, zijn geselecteerd. Het gaat om COPD-patiënten met veel klachten. In de app vinden ze allerlei informatie over hun ziekte en vullen ze vragenlijsten in. De longverpleegkundige monitort de antwoorden op de vragenlijsten en het lichaamsgewicht dat patiënten vier keer per jaar invoeren. Als de verpleegkundige een (te grote) afwijking ziet, neemt deze contact op met de patiënt zodat op tijd kan worden ingegrepen.

Longverpleegkundige Carlijn van den Hurk vertelt waarom de app zo nuttig is: “In de praktijk zien we vaak stabiele patiënten op de poli. Ze komen voor hun gebruikelijke consult. Met de PJA kunnen we de patiënten beter volgen en zorgen dat we ze op de poli zien als het nódig is. En niet omdat het weer tijd is voor een consult. Door de informatie-uitwisseling via de app, is het polibezoek ook effectiever. Want we weten beter wat er in de tussentijd gebeurd is. Bovendien voorkomen we op deze manier dat patiënten onnodig naar het ziekenhuis komen.” De app draagt dus bij aan zorg op maat.

Waardevolle aanvulling

“Ik zie de PJA als een waardevolle aanvulling voor de patiënt”, zo vertelt Carlijn. “Het is aanvullend op de consulten met de longarts en longverpleegkundige. In de app kunnen patiënten veel informatie over hun ziekte vinden. Van wat je moet doen als de klachten erger worden – inclusief een longaanval actieplan – tot informatie over voeding en beweging. We zijn al sinds april met de voorbereiding bezig. In de app zitten ook filmpjes waarin wijzelf als zorgverleners van Anna informatie geven. Dat maakt het extra persoonlijk. Afgelopen week zijn die filmpjes opgenomen. Het voelde in het begin wel even ongemakkelijk voor de camera, maar ik denk dat het fijn is voor de patiënten om hun eigen behandelaren te zien. Niet iedereen krijgt overigens (meteen) de app. We kijken zorgvuldig voor wie de app helpend is en begeleiden de patiënten erbij.”