“Ons dochtertje Loua is ook vernoemd naar Qu-Ling”

Cristel had geen gemakkelijke zwangerschap. Ze was negen maanden lang misselijk en aan het einde van de negen maanden had ze ook een hoge bloeddruk. Daarom ging ze in het Anna bevallen. ‘s Ochtends werd Cristel ingeleid en dat was het startsein voor een pittige bevalling. “Ik ging gelijk van nul naar 100, met elke drie minuten een wee.” Na een lange dag kwam dochtertje Loua Lynn gezond op de wereld. Aan haar tweede naam hangt een mooi verhaal met stagiaire Qu-Ling (verloskunde) in de hoofdrol.

“Ik had in mijn hoofd: een centimeter per uur. Maar ik zat pas op drie toen de weeën al begonnen. En heftig ook. Ik dacht niet dat ik dat zou volhouden. Dus vroeg ik om een ruggeprik. Daarna ging ik snel naar 10 centimeter, maar toen viel het stil. Qu-Ling was de hele ochtend al in de weer geweest om mij en Anthony te helpen. Het duurde lang, Ik hoorde veel, er was een wisseling van dienst, het was gewoon erg druk voor me.”

“Qu-Ling is vanaf het moment dat mijn vliezen braken bij me gebleven en ze is niet meer weggegaan tot Loua geboren werd. “ Ik focuste op haar stem. Ze heeft me zo fijn gecoacht: "Je doet het goed, je bent er bijna." Dat heeft me heel erg geholpen want ik kreeg weer vertrouwen in mezelf. En om 19.39 was ons mooie meisje er. Toen we thuiskwamen, zei Anthony: “Zullen we Loua ook Lynn noemen?” Die naam hadden we eerder ook al. Maar nu dus vernoemd naar Qu-Ling. Ze was er zó voor ons geweest. We dachten dus dat zij ook ‘Lynn’ heette. Nou ja, wij weten hoe het zit.”

“We waren nog geen 24 uur thuis toen Loua geel begon te zien. Terug naar het ziekenhuis, waar bleek dat ze ook een infectie had. Gelukkig kwam het allemaal goed. Op dag drie terug in het ziekenhuis kwam Qu-Ling naar onze kamer. Toen konden we zelf vertellen dat we Loua’s tweede nnaar haar hadden vernoemd. Het was best wel emotioneel voor ons allebei. Maar ook heel mooi. We zijn toch een soort van met elkaar verbonden nu.”

“Het nieuws ging als een lopend vuurtje door het ziekenhuis. De meeste mensen hadden nog nooit zoiets meegemaakt. Voor ons voelt het nog steeds heel logisch. Qu-Ling heeft me heel erg geholpen. En ik ben dankbaar voor de goede zorg, het advies en de gezellige praatjes. Ik werk zelf in de zorg dus ik weet hoe belangrijk het is dat stagiaires ruimte krijgen om te leren.”