Overige mogelijkheden klachtafhandeling
Kom je er met de betrokkene(n) zelf niet uit? En is ook de bemiddeling door de klachtenbemiddelaar niet naar tevredenheid verlopen? Dan kun je in overleg met de klachtenbemiddelaar jouw klacht indienen bij een van de volgende instanties. Hierover kan de klachtenbemiddelaar jou meer informatie geven.
Klachtenonderzoekscommissie
Heb je een klacht? En ben je niet tevreden over de hulp van de klachtenbemiddelaar? Dan kan de klachtenonderzoekscommissie van het Anna onderzoeken of je klacht terecht is.
Eerlijke beoordeling van je klacht
De klachtenonderzoekscommissie is onafhankelijk van de Anna Ziekenhuis. Zo kan de commissie eerlijk beoordelen wie er gelijk heeft. Als patiënt kun je allerlei soorten klachten door de klachtenonderzoekscommissie laten beoordelen. Als je dat wil, stuur je een brief en leg je uit wat het probleem is. Verderop staat hoe je daar een formulier voor kunt aanvragen.
Uitleg over wat je kunt verwachten
De klachtenonderzoekscommissie onderzoekt wat er is gebeurd. De commissie luistert naar jou én naar je zorgverlener (je dokter, verpleegkundige of een andere zorgprofessional). Jullie kunnen allebei vertellen wat er is gebeurd en zeggen wat jullie ervan vinden. Dat kan in een brief of in een gesprek. Als je zelf niet kunt uitleggen wat er is gebeurd, mag ook je wettelijk vertegenwoordiger namens jou met de commissie praten.
Advies over de klacht
Na dit onderzoek geeft de klachtenonderzoekscommissie een advies over de behandeling van de klacht aan de raad van bestuur van het Anna Ziekenhuis. De commissie geeft soms ook een advies aan de raad van bestuur over de verbetering van zorg(processen) op basis van de klacht. Daarna besluit de raad van bestuur of ook zij de klacht terecht vinden en wat er moet gebeuren.
Brief met het besluit
Hierover krijgen jij en je zorgverlener een brief. Daarin staat wat het besluit is. Ook staat er welke maatregelen worden genomen, als dat nodig is.
Formulier aanvragen
Wil je je klacht voorleggen aan de klachtenonderzoekscommissie? Vraag dan een formulier aan bij de klachtenbemiddelaar van het Anna.
De klachtenbemiddelaar kun je bellen op: 040 286 40 04 (maandag t/m vrijdag)
Meer informatie over wat er gebeurt als je een klacht hebt, staat in de klachtenregeling van Anna Zorggroep.
Aansprakelijkstelling (schadeclaim)
Als je van mening bent dat het ziekenhuis, de medewerker of de medisch specialist aansprakelijk is voor de schade die je hebt geleden en je wilt hiervoor een schadeclaim indienen, dan kun je voor meer informatie over deze procedure terecht bij de klachtenbemiddelaar. Deze doet geen uitspraak over de aansprakelijkheid. Dit beoordeelt MediRisk, de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van het Anna Ziekenhuis.
Fout of complicatie?
Het is van belang onderscheid te maken tussen een verwijtbare fout en een complicatie. Een medische ingreep kan onbedoelde gevolgen hebben. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de zorgverlener fout heeft gehandeld. Bij elke ingreep bestaat namelijk een kleine of grotere kans op een ongunstige uitkomst. Daarom adviseren wij je om eerst een gesprek aan te gaan met de betreffende zorgverlener.
Procedure
Een aansprakelijkheid of schadeclaim procedure is bedoeld voor klachten over nalatigheid of medische incidenten met (materiële) gevolgen voor de patiënt. Hierbij stelt de patiënt/klager de zorgaanbieder altijd schriftelijk aansprakelijk. De zorgaanbieder stuurt de claim door naar de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar MediRisk.
MediRisk onderzoekt eerst of er sprake is van nalatigheid of een verwijtbare fout van (een medewerker van) de zorgaanbieder. Immers, fout gegaan is niet altijd fout gedaan. Staat een verwijtbare fout vast en wordt de aansprakelijkheid erkend, dan beoordeelt MediRisk welke aantoonbare schade is geleden. Dat wordt vertaald in een schadebedrag. Kijk voor meer informatie over de claimprocedure op: https://medirisk.nl/voor-patienten/.
De indiener van de schadeclaim kan zich laten bijstaan door diverse deskundigen (rechtsbijstand, advocaat of schade-expert); dat is vaak ook aan te raden. Maar de kosten hiervan zijn voor eigen rekening – tenzij de aansprakelijkheid wordt erkend. In dat geval worden de kosten voor inschakeling van deskundigen – voor zover deze redelijk zijn – in principe door MediRisk vergoed. Deze procedure duurt enkele maanden.
Indienen schadeclaim
Als je het ziekenhuis aansprakelijk wilt stellen, kun je een brief schrijven aan de Raad van Bestuur van de Anna Zorggroep:
Anna Zorggroep
t.a.v. Raad van Bestuur
Postbus 90
5660 AB Geldrop
Geschillencommissie Zorg
De geschillencommissie behandelt klachten over de uitvoering van behandeling, bejegening, informatievoorziening en schade. Is er sprake van een financiële claim, dan kan dit alleen als de claim niet hoger is dan
€ 25.000.
Voor het voorleggen van de klacht aan de geschillencommissie heeft de klager geen advocaat nodig. De geschillencommissie vraagt eerst schriftelijke informatie op en houdt dan een zitting. Daarna volgt de uitspraak: een oordeel en eventueel ook maatregelen. De uitspraak van de commissie is bindend. Dit betekent dat de uitspraak geldt voor beide partijen en altijd moet worden nagekomen. Je kunt hiertegen niet in hoger beroep gaan.
De procedure via de geschillencommissie is niet helemaal kosteloos, je betaalt entreegeld dat je terugkrijgt als de geschillencommissie jou in het gelijk stelt. De procedure kan maximaal 6 maanden duren.
Meer informatie over de Geschillencommissie Zorg kun je vinden via: www.degeschillencommissiezorg.nl